Нормативно-правова база

 

Критерії оцінювання виразного читання напам’ять художніх творів (За О.Ісаєвою).

           

Початковий рівень

1. Учень монотонно читає напам’ять лише окремі фрази художнього тексту.

2. Учень невиразно читає напам’ять невеличкий фрагмент рекомендованого для вивчення твору.

3. Учень читає напам’ять недостатній за обсягом уривок твору зі значною кількістю фактичних мовленнєвих помилок.

Середній рівень

4. При читанні напам’ять твору учень допускає значну кількість помилок різного характеру.

5. Учень читає вивчений напам’ять твір зі значними змістовими неточностями, порушенням правил техніки мовлення.

6. Учень читає напам’ять художній твір з окремими орфоепічними та змістовими огріхами.

Достатній рівень

7. При читанні напам’ять твору учень правильно, чітко передає зміст твору, але виконує його невиразно, монотонно.

8. Вивчений напам’ять твір учень читає з окремими декламаційними огріхами.

9. Учень виразно читає напам’ять вивчений твір, але час від часу допускає змістові неточності.

Високий рівень

10. Учень виразно, без помилок та неточностей, декламує твір напам’ять.

11-12. Вивчений напам’ять твір учень декламує, виявляючи індивідуальне розуміння тексту, своє ставлення до прочитаного.

                                                                      

Додаток 3

 

   Пам’ятка “Як навчитися виразно читати віршовані твори”

           

1. Вдумливо прочитай вірш.

2. З’ясуй лексичне значення не зрозумілих тобі слів.

3. За змістом та ідеєю твору визнач настрій, з яким читатимеш твір.

4. У кожному рядку визнач (підкресли олівцем) слово, на яке падає логічний наголос (слово, яке слід інтонаційно голосом виокремити, бо воно найвагоміше в рядку чи в реченні).

5. Познач олівцем паузи:

       а) кома - ледь помітна пауза (позначка -/).

       б) двокрапка й тире - помітна пауза (позначка - //).

       в) крапка - явна пауза з інтонацією завершеності (позначка - ///).

6. Ліворуч від кожного рядка або в потрібному місці постав стрілку, що передає тон читання:

       а) підвищення тону - стрілка вгору;

       б) зниження тону - стрілка вниз;

       в) рівний тон - горизонтальна стрілка.

7. Прочитай кілька разів вірш із дотриманням вимог.

8. Читаючи поезію, уявляй картини, які виникають, і запам’ятовуй їх послідовність.

9. Вивчивши вірш напам’ять, виразно прочитай його своїм близьким і з’ясуй, що вони порадили б тобі для кращого прочитання твору. Урахуй їхні побажання.

                              За посібником за загальною редакцією А.М.Фасолі

                              “Формування суб’єктності учня-читача в умовах

                              особистісно зорієнтованого навчання”

 

Оцінювання навчальних досягнень учнів з української та зарубіжної літератури та літератур національних меншин має здійснюватися за такими критеріями:

Рівні навчальних досягнень

Бали

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів

 

I. Початковий

1

Учень (учениця) на елементарному рівні відтворює матеріал, називаючи окремий літературний факт або явище (автора й назву твору, окремих літературних персонажів тощо)

2

Учень (учениця) розуміє навчальний матеріал і може відтворити фрагмент із нього окремим реченням (називає окремі факти з життя та творчості письменника, головних персонажів твору, упізнає за описом окремого персонажа твору, упізнає, з якого твору взято уривок тощо)

3

Учень (учениця) розуміє навчальний матеріал і за допомогою вчителя дає відповідь у формі висловлювання (відтворює зміст у певній послідовності, називає на репродуктивному рівні жанр твору, упізнає літературний факт за описом або визначенням)

 

II. Середній

4

Учень (учениця) має уявлення про зміст твору, може переказати незначну його частину та з допомогою вчителя визначає основні сюжетні елементи, на репродуктивному рівні відтворює фактичний матеріал

5

Учень (учениця) знає зміст твору, переказує окрему його частину, знаходить у тексті приклади відповідно до сформульованого завдання, висловлює оцінювальне судження й доводить його одним-двома аргументами, завершує відповідь простим узагальненням, дає визначення літературних термінів

6

Учень (учениця) знає зміст твору, може переказати його значну частину, з допомогою вчителя виділяє головні епізоди, уміє формулювати думки, називає риси характеру літературних героїв, установлює окремі причинно-наслідкові зв'язки, дає визначення літературних термінів за прикладами

 

ІІІ. Достатній

7

Учень (учениця) володіє матеріалом і навичками аналізу літературного твору за поданим учителем зразком, наводить окремі приклади з тексту

8

Учень (учениця) володіє матеріалом, за зразком аналізує текст, виправляє допущені помилки, добирає докази на підтвердження висловленої думки, застосовує відомі факти, поняття для виконання стандартних навчальних завдань

9

Учень (учениця) володіє матеріалом та навичками комплексного аналізу літературного твору, застосовує теорію в конкретних ситуаціях, демонструє правильне застосування матеріалу, складає порівняльні характеристики, добирає аргументи на підтвердження власних міркувань

 

ІV. Високий

10

Учень (учениця) володіє матеріалом і навичками комплексного аналізу літературного твору, виявляє початкові творчі здібності, самостійно оцінює літературні явища, працює з різними джерелами інформації, систематизує, узагальнює та творчо використовує дібраний матеріал

11

Учень (учениця) на високому рівні володіє матеріалом, уміннями й навичками комплексного аналізу художнього твору, використовує засвоєні факти для виконання нестандартних завдань, самостійно формулює проблему й вирішує шляхи її розвязання, висловлює власні думки, самостійно оцінює явища літератури та культури, виявляючи власну позицію щодо них

12

Учень (учениця) вільно володіє матеріалом та навичками текстуального аналізу літературного твору, виявляє особливі творчі здібності та здатність до оригінальних рішень різноманітних навчальних завдань, до перенесення набутих знань і вмінь на нестандартні ситуації, має схильність до літературної творчості

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар